
Vaivihkaa kerroin myös Platonin kappaleista sisällyttääkseni ainepedagogista näkökulmaa puuhasteluun.
Materiaalit

Tekemisen meininkiä
Innostus ylitti kaikki odotukset. Opiskelijat halusivat askarrella koristeita välitunneillakin. Kun neulan ja langan kanssa näprääminen oli joillekin hankalan tuntuista, otin käyttöön vaihtoehtoisen kokoonpanomenetelmän. Pilleistä voi vaivattomasti rakennella monimuotoisa kappaleita sulattamalla pillien päitä kynttilän liekissä. Sulatustekniikalla liittäminen osoittautui opiskelijoiden ehdottomaksi suosikiksi.
Näyttely
Valmiit tuotokset ripustettiin esille yhteistiloihin. Myönnettäköön, että olin lupautunut ottamaan vastuulleni aulatilojen koristelun opettajakunnan pikkujoulujuhlaa varten. Tulipa sekin samalla hoidettua. Suunnaton määrä toinen toistaan hämmentävämmän muotoisia punamustia himmeleitä oli vaikuttava ja koristeellinen näky lukiomme tiloissa. Määrä korvaa laadun -sanonta osoittautui taas todeksi. Uskon, että tempaus sai meidät opettajat tuntemaan ylpeyttä opiskelijoistamme ja opiskelijat tunsivat ylpeyttä töistään.
Loppusanat
Rohkaisen kaikkia kokeilemaan askartelua ja puhdetöitä opiskelun rinnalla. Tärkeintä tässäkin on, että tuotokset tuodaan esille kaikkien ihasteltaviksi. Valmis tekele palkitsee ja on yksi saavutus tulevien joukossa. Asioita ei kannata jättää puolitiehen. Toivotan yhteisiä elämyksiä askartelun parissa.