sunnuntai 29. tammikuuta 2017

Himmeleitä ja avaruusgeometriaa

Joulukuussa sain ajatuksen tutustuttaa opiskelijat himmeliin. Särmät, tahkot ja itseään leikkaamattomista suljetuista murtoviivoista muodostuvat monitahokkaat tulivat tutuiksi suomalaisen käsityöläisperinteen kautta. Osa opiskelijoista kuuli ensimmäistä kertaa sanan himmeli ja lukion merkitys yleissivistävänä oppilaitoksenakin konkretisoitui. Askartelun lomaan liittyi rentoa tarinointia entisaikojen puhdetöistä ja talven pimeiden iltojen ajanviettotavoista. Ennen, kun ei ollut muovisia mehupillejä, koristeet tehtiin oljista. Opiskelijat pohtivat, mihin kaikkeen olkia käytettiin, miksi koristeita tehtiin, ja mistä olkia saatiin.
Vaivihkaa kerroin myös Platonin kappaleista sisällyttääkseni ainepedagogista näkökulmaa puuhasteluun.

Materiaalit

Pillit himmeleiden rakenteluun löysin pikaisella googletuksella netistä. Värivaihtoehdot olivat osuvasti punainen ja musta. Tilasin 2400 kappaletta, kaksi pakettia punaisia ja yhden mustia - Pohjois-Karjalassa kun olemme, ja kyseiset värit koristavat Joensuun vaakunaakin. Näin jälkeenpäin todettakoon, että pillejä oli riittävästi. 800 kappaleen paketin hinta oli 6,40 €.

Tekemisen meininkiä

Innostus ylitti kaikki odotukset. Opiskelijat halusivat askarrella koristeita välitunneillakin. Kun neulan ja langan kanssa näprääminen oli joillekin hankalan tuntuista, otin käyttöön vaihtoehtoisen kokoonpanomenetelmän. Pilleistä voi vaivattomasti rakennella monimuotoisa kappaleita sulattamalla pillien päitä kynttilän liekissä. Sulatustekniikalla liittäminen osoittautui opiskelijoiden ehdottomaksi suosikiksi.

Näyttely

Valmiit tuotokset ripustettiin esille yhteistiloihin. Myönnettäköön, että olin lupautunut ottamaan vastuulleni aulatilojen koristelun opettajakunnan pikkujoulujuhlaa varten. Tulipa sekin samalla hoidettua. Suunnaton määrä toinen toistaan hämmentävämmän muotoisia punamustia himmeleitä oli vaikuttava ja koristeellinen näky lukiomme tiloissa. Määrä korvaa laadun -sanonta osoittautui taas todeksi. Uskon, että tempaus sai meidät opettajat tuntemaan ylpeyttä opiskelijoistamme ja opiskelijat tunsivat ylpeyttä töistään.

Loppusanat

Rohkaisen kaikkia kokeilemaan askartelua ja puhdetöitä opiskelun rinnalla. Tärkeintä tässäkin on, että tuotokset tuodaan esille kaikkien ihasteltaviksi. Valmis tekele palkitsee ja on yksi saavutus tulevien joukossa. Asioita ei kannata jättää puolitiehen. Toivotan yhteisiä elämyksiä askartelun parissa.